سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

95/5/17
11:30 ع

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام و صلوات بر نبی مکرّم اسلام(ص) و ائمه ی معصومین(ع) و با سلام و تحیّت به پیشگاه امام عصر مهدی موعود(عج)، مقدّمه ی وبلاگ گفتمان دانایی تقدیم می گردد.

ابتدا لازم است به واژه های «گفتمان» و «دانایی» اشاره نموده و این واژه ها را به اختصار تعریف نماییم.

واژه ی «گفتمان» از واژه ی فرانسوی Discourse و لاتین Discursus گرفته شده است. و در زبان فارسی از ترکیب مصدر مرخّم گفتن "گفت" و پسوند "مان" ساخته شده است (کرباسیان، قاسم. سایت پژوهشکده ی باقرالعلوم"ع" ).

درباره ی واژه ی گفتمان، معانی و تعاریف متعدّدی بیان شده است که در این مجال به دو تعریف مناسب از این واژه و بیان چند نکته از این معنا، که با هدف و محتوای این وبلاگ همسویی داشته باشد، می پردازیم.

"«گفتمان» در یک تعریف به معنای مجموعه یا دستگاه بینشی است که با واژگان و گفتارهای نهادینه شده، بر ذهنیّت ها اثر می گذارد. در تعریفی دیگر «گفتمان» به معنی پرداختن جزء به جزء یک موضوع، در قالب نوشتن و یا گفتن است" (ویکی پدیا دانشنامه ی آزاد).

" «گفتمان» فعالیّتی عقلی بر یک اساس منطقی سازمان یافته، مجموعه ای از گفتارها که حول محور مشخّصی دور می زند، نظام سخن، صورت بندی دانایی و نظمی که بر اساس آن می اندیشیم و شیوه  یبیان و ارائه ی بحث است" (سایت اینترنتی آفتاب).

«در بررسی مفهوم "گفتمان" ما با سه بعد اصلی روبرو خواهیم بود: الف) کاربرد زبان، ب) برقراری ارتباط میان باورها (شناخت) و ج) تعامل اجتماعی» (کرباسیان، قاسم. سایت پژوهشکده ی باقرالعلوم"ع" ).

«گفتمان» به تعبیری حرکت در عمل است و جریان و بستری است که دارای زمینه ی اجتماعی است. در بیان مفهوم «گفتمان»، مطالب فراوان قابل ذکری وجود دارد که به همین اشارات بسنده می شود.

واژه ی دیگری که ضروری است به آن اشاره شود، مفهوم «دانایی» است. «دانایی» ممکن است در یک نگاه به معنای دانش تلقّی گردد. لکن با دقّت در مفهوم آن، معنایی فراتر از دانش از آن قابل دریافت است.

" «دانایی» به عنوان ما به ازای Knawledge عبارت است از آشنایی، آگاهی و فهم کسب شده از طریق مطالعه و یا تجربه. «دانایی» شامل راهبرد، تمرین، روش و رهیافت (چگونگی انجام کار) می شود  و بنابراین مرحله ای فراتر از کسب دانش را شامل می شود" (سایت شبکه ی آفتاب).

«دانایی» توانایی است و اگر مبنای عمل «دانایی» نباشد، ناگزیر آن عمل ناقص خواهد بود. «دانایی» دانستنی است همراه با معرفت و در اینجا معرفت اعم از شناخت است. «دانایی» لزوماً نیازمند درجه و مدرک نیست و اساساً ارتباطی به سطح سواد افراد ندارد، بلکه ملاک و میزان، درک و فهم انسان از پدیده ها و محیط پیرامون و به طور کلی نظام آفرینش در همه ی ابعاد آن است.

پس از اشاره در باب «گفتمان» و «دانایی»، لازم است به این دو مفهوم در کنار هم توجّه شود. «گفتمان دانایی» عنوانی که با بررسی، مداقّه و مطالعه فراوان برای این وبلاگ انتخاب گردید. در جایی خوانده بودم «هیچ گفتمانی تا همیشه، مسلّط و فراگیر نخواهد بود، بلکه هر کدام، مربوط به فرهنگ و دوران خاص است». امّا باید بگوییم این سخن در رابطه با «گفتمان دانایی» صادق نخواهد بود، چرا که دانایی گفتمان دیروز و امروز نیست، بلکه به همه ی دوران ها و زمان ها اختصاص دارد.

در حقیقت «گفتمان دانایی» گفتمانی است که باید مسلّط و حاکم بر هر دوره و فرهنگ باشد. و برای ماندگار شدنش باید درون مایه ی آن، آموزه های قرآن و عترت(ع) و سیره ی آن معصومین(ع)، راه و رسم بزرگان اهل معرفت و تجلیّات فرهنگ اصیل اسلامی در نظر گرفته شود.

نتیجه تصویری برای علم

امید است این وبلاگ سهمی در در مسیر زندگی مطلوب و الهی خوانندگان گرامی ایفا نماید (انشأالله تعالی).

"موفق و مؤید"

نویسنده: مدیر وبلاگ (میرزائی تبار)

 

 



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ